Kuritta kasvanut nuori – vai sittenkin kohtaamatta jäänyt nuori?

Ihmisessä oleva luovuus, elämänilo ja ihmisyys nujerretaan kohtaamattomuudella ja heitteillejätöllä. Se katoaa, kun ei koe koskaan tulleensa rakastetuksi. Se häviää, kun kukaan ei ole ollut läsnä, kuunnellut tai tarjonnut turvaa, silloin kun sitä olisi tarvinnut. Ihmisyys hukkuu ja hautautuu usein myös kasvatusinstituutioiden syrjäyttävään diskurssiin ja normittaviin sosiokulttuurisiin rakenteisiin, jotka sulkevat yksilön marginaaliin. Silloin kun on … Lue lisää…

Välitä luottamusta jokaisessa kohtaamisessa

Kohtaamattomuus on vakiintunut käytäntö yhteiskunnan ylläpitämistä kasvatusinstituutioista erilaisin auttamispalveluihimme. Tämän kohtaamattomuuden kulttuurin haastaminen onkin yksi KRIGO ry:n toiminnan ensisijaisista tehtävistä. Haastamisen näkisin parhaimmillaan muovautuvan laajemmaksi muutospyrkimykseksi, jossa ensin olennaista on niiden ulkoisten pakkojen ja sosiaalisten loukkujen näkyväksi tekeminen, joiden taakse ihminen ja ihmisyys katoavat näkymättömäksi. Kohtaaminen muutoksen avaimena rakentuu hyvän ihmiselämän keskeisistä elementeistä. Tällöin luottamus … Lue lisää…

Aidosta kohtaamisesta kasvuun ja muutokseen

Syrjäytyminen on käsite, joka on vakiinnuttanut aseman kielenkäytössämme. Syrjäytymistä kuvataan hyvinvoinnin vastakohtana, joka yksilön elämässä todentuu esim. näköalattomuutena ja vaihtoehtojen puutteena. Työssäni olen kohdannut satoja erilaisten sosiaalisten ongelmien kanssa painivia poikia ja nuoria miehiä, jotka on kuvattu syrjäytymisvaarassa oleviksi tai syrjäytyneiksi. Yhteinen teema, jonka näistä kohtaamisista olen voinut kuulla ja aistia on ollut tarve tulla … Lue lisää…

Kohti kohtaamisen kulttuuria

Kohtaamisen, ihmisten välisen vuorovaikutuksen ja suhteiden laadun merkitys, on keskiössä puhuttaessa hyvinvoinnista niin yksilö- kuin yhteisötasollakin. Aidon kohtaamisen luonnetta voi kuulla avattavan seminaariluennoilla ja kasvatussuunnitelmissa sen merkityksellisyyttä korostetaan. Aito kohtaaminen ei kuitenkaan ole mikään menetelmä, joka voidaan ottaa käyttöön toimintasuunnitelmaa seuraten. Aidon kohtaamisen pedagogiikka on aina prosessinomaista ja se vaatii myös pedagogilta rohkeutta heittäytyä tähän … Lue lisää…

Kriittisen pedagogin manifesti

Kriittisyys, kriittinen käytäntö ja kriittinen teoria eivät merkitse kielteistä asennetta. Päinvastoin, kriittinen ihminen on utelias ja kriittisen toiminnan avulla maailmaa pyritään tutkailemaan avoimesti. Kriittisen pedagogin toiminnan ytimessä onkin avoin suhtautuminen maailmaan ja erilaisiin sosiaalisesti rakentuneisiin ilmiöihin. Teoreettisella tasolla kriittisestä pedagogiikasta puhuttaessa ei voi sivuuttaa Frankfurtin koulukunnan merkitystä. Sen teoriat tiivistävät kriittisyyden keskeisinä lähtökohtina yhteiskunnallisuuden ja … Lue lisää…