Miten koulu kohtaa sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuuden?

Puheenvuoro kansainvälisenä homo-, bi- ja transfobian vastaisena päivänä  seminaarissa “Kaikkien koulu! Miten koulu kohtaa sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuuden?” Toisin tekemisen mahdollisuuksista opettajan työssä Seminaarin järjestivät AGORA, JustEd, Helsingin yliopiston Opettajankoulutuslaitos ja WeAll-tutkimushanke Pyrin tässä puheenvuorossani biologian ja maantieteen aineenopettajana antamaan muutamia arkisia esimerkkejä siitä, mitä koulussa on mahdollista tehdä toisin, jotta huomioisimme sukupuolen ja seksuaalisuuden … Lue lisää…

Koulu moninaisuuden ymmärtämisen, arvostamisen ja kohtaamisen paikkana

Perussuomalaisten nuorten #tyttö_poika -sukupuolikampanja paitsi ärsyttää, myös hämmentää. Miten on mahdollista, että kampanjassa mukana olevien ihmisten ymmärrys ihmisten sukupuolesta ja sukupuolen periytymisestä on niin hutera? Biologian opettajana myös säikähdän. Onko mahdollista, että kampanjan sanoma uppoaa myös nuoriin huolimatta siitä, että muun muassa perinnöllisyyttä opetetaan kouluissa (Opetushallitus 2004)? Oppiminen ei rajoitu kouluun, mutta koulu on yksi … Lue lisää…