Jotta kaikki loistavat kirkkaammin – paradigman muutos nyt!

Yhteiskunnallisia ja inhimillisiä haasteita ratkaistaessa päädytään usein lähestymään tiettyä ongelmaa erillisenä entiteettinä. Esimerkiksi mielenterveyden ongelmat määritellään lähes poikkeuksetta yksilön sisäisiksi totuuksiksi. Samaa logiikkaa noudattavat valitettavasti myös useat ongelmien ratkaisuyritykset. Tämän vuoksi ihmisten auttamiseen tarkoitetut toimenpiteet muodostuvat liian helposti ulkoa- ja ylhäältäpäin rakentuviksi, yhteiskunnallisiksi tunnistamis-, määrittely- ja kontrollointijärjestelmiksi. Yhteiskunnan hyvin- ja pahoinvointitietoisuuden korkea taso? Tietoa universaaleista … Lue lisää…

Kriittisen pedagogin manifesti

Kriittisyys, kriittinen käytäntö ja kriittinen teoria eivät merkitse kielteistä asennetta. Päinvastoin, kriittinen ihminen on utelias ja kriittisen toiminnan avulla maailmaa pyritään tutkailemaan avoimesti. Kriittisen pedagogin toiminnan ytimessä onkin avoin suhtautuminen maailmaan ja erilaisiin sosiaalisesti rakentuneisiin ilmiöihin. Teoreettisella tasolla kriittisestä pedagogiikasta puhuttaessa ei voi sivuuttaa Frankfurtin koulukunnan merkitystä. Sen teoriat tiivistävät kriittisyyden keskeisinä lähtökohtina yhteiskunnallisuuden ja … Lue lisää…