Asiakkaalta oppimisesta

Kiitoksia ensinnäkin Sami Seppilälle, että saan kirjoittaa KRIGO:n blogiin. Olen valepedagogi, mutta työssäni psykologina ja psykoterapeuttina teemat joiden kanssa askarrellaan ovat pitkälti samoja kuin esimerkiksi näillä sivuilla esitellyissä periaatteissa: vastavuoroisuus, dialogisuus, vuorovaikutus, hyödyllinen kohtaaminen. Etukäteen tietämisen positiosta Psykologiaa ja erityisesti psykiatriaa on – pitkälti ansaitusti – kritisoitu paternalistisesta tyylistä, jolla ne määrittelevät mielen toimintaa ja … Lue lisää…

Koulu moninaisuuden ymmärtämisen, arvostamisen ja kohtaamisen paikkana

Perussuomalaisten nuorten #tyttö_poika -sukupuolikampanja paitsi ärsyttää, myös hämmentää. Miten on mahdollista, että kampanjassa mukana olevien ihmisten ymmärrys ihmisten sukupuolesta ja sukupuolen periytymisestä on niin hutera? Biologian opettajana myös säikähdän. Onko mahdollista, että kampanjan sanoma uppoaa myös nuoriin huolimatta siitä, että muun muassa perinnöllisyyttä opetetaan kouluissa (Opetushallitus 2004)? Oppiminen ei rajoitu kouluun, mutta koulu on yksi … Lue lisää…